هر کسی ممکن است فعالیت ورزشی خاصی را دنبال کند، اما این فعالیت در دوران همه گیری ویروس کرونا و روزهای سخت قرنطینه به همان شکل سابق ادامه پیدا می کند؟ این مطلب به شما خواهد گفت، چگونه در دوران قرنطینه به فعالیت ورزشی تان ادامه دهید.




حفظ سلامتی و ادامه فعالیت های ورزشی در دوران همه گیری ویروس کرونا موضوعی چالش برانگیز است. آنچه تاکنون در مورد سرایت ویروس از یک فرد به فرد دیگر می دانیم، باعث شده است از گردهمایی های عمومی اجتناب کرده و حداقل فاصله ی یک متری را در همه جا رعایت کنیم. حتی به جای ماندن ویروس بر روی سطوح تا حداقل 8 ساعت، امکان استفاده از لوازم ورزشی عمومی که در پارک ها قرار دارد و حتی فعالیت های ورزشی را در این مکان ها قدغن ساخته است. همه ی این مسائل مهم بهداشتی باعث شده است تا فعالیت ها و اقدامات ورزشی مان را به خانه ببریم.

ورزش در خانه

 این اقدام باعث شده است نکاتی را مدنظر قرار دهیم:

  1. در دوران قرنطینه به دلیل وجود کم تحرکی و پایین آمدن سطح فعالیت ها، نیاز بیشتری به انجام برنامه ی منظم ورزشی احساس می شود.
  2. استفاده از وسایل ورزشی که به انجام حرکات ورزشی کمک می کنند در دسترس نبوده و باید از حرکات با نتیجه ی مشابه استفاده کرد و یا لوازم ورزشی که در خانه می توان از آن ها استفاده کرد را تهیه نمود.
  3. به رهنمودهای فعالیت بدنی که در رابطه با دوران قرنطینه و کمک به سیستم‌های درگیر شونده با ویروس کرونا مربوط می شوند توجه کرده و تا حد امکان، آن ها را به کار ببندیم.
  4. افرادی هستند که در صورت ابتلا به ویروس کووید 19، دچار مشکلات وخیم‌تری می شوند. این افراد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم، باید به فعالیت های ورزشی دقیق تری بپردازند و تنها در خانه ورزش خود را انجام دهند.

4-1. سالمندان (بالای 60 سال) و افراد دارای بیماری های مزمن (نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و ریوی).

4-2. افراد دارای اختلالات سیستم ایمنی (نظیر افراد تحت درمان سرطان و ایدز).

ورزش در خانه

تمریناتی که بر اساس رهنمودهای فعالیت بدنی باید انجام بگیرد:

- انجام 150 تا 300 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط و همچنین 2 جلسه تمرین قدرت عضلانی در هفته (این میزان فعالیت بدنی را می توان براساس بازه های زمانی 2، 5، 10 یا 20 دقیقه، در هرکجا و به هرصورت انجام داد).

فعالیت های هوازی که می توان در خانه انجام داد:

- به مدت 10 الی 15 دقیقه، دور منزل قدم بزنید و از پله ها بالا و پایین بروید (این کار را 2 الی 3 بار در روز انجام بدهید).

- فعالیت های ایروبیک و موزون انجام دهید.

- طناب بزنید (اگر مفاصل شما توانایی انجام این کار را دارد).

- همراه با تماشای ویدیوهای آموزش ورزش در منزل ورزش کنید.

- از دستگاه های هوازی ورزش در منزل برای انجام ورزش های قلبی استفاده کنید.

- در اطراف منزل به پیاده روی و جاگینگ بپردازید (از حضور در مکان های شلوغ بپرهیزید).

- دوچرخه سواری بروید و همراه خانواده با انجام بازی های مفرح، سعی در انجام فعالیت بدنی کنید.

ورزش در خانه

تمرینات قدرتی در قرنطینه

- از نرم افزارهایی که برای انجام فعالیت های قدرتی، نظیر فعالیت های 7 دقیقه‌ای که به ابزاری نیازمند نیستند استفاده کنید.

- تمرینات یوگا، تنفس عمیق و انجام تمرینات مربوط به ذهن آگاهی می تواند اضطراب شما را کاهش دهد.

ورزش در خانه

سخن پایانی

حفظ فعالیت های ورزشی در دوران قرنطینه امری لازم است. تغییر سبک زندگی در این دوران باعث کسالت، رخوت، چاقی، بالا رفتن قند خون و حتی تاثیر بر حالات روحی و روانی مانند استرس، اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و خیلی از موارد دیگر می شود. اکنون که در حال مبارزه با این ویروس هستیم، بهتر است دیگر جنبه های زندگی مان به ویژه ورزش، که در تمامی جنبه های زندگی تاثیر گذار است را تقویت کنیم.

بهروز و سلامت باشید...