اسلایدشوها از پرطرفدارترین روش‌ها برای ارائه محتوا می‌باشد. مخاطب آن هم از دانش‌آموزان تا دانشجویان و اساتید دانشگاه، کارمندان، سخنرانان، مهندسین، پزشکان و... یا هرکسی که نیاز به راهی برای ارائه مطالب خود می‌باشد است. این مطلب چگونگی یک اسلایدشو ساده، روان و استاندارد را به شما آموزش می‌دهد.




پاورپوینت‌ها یا عموما اسلایدشوها برای ارائه محتوا، دنیایی از اطلاعات در زمینه نحوه اجرا دارا هستند و برای ساخت آن می‌توان از روش‌های بسیاری استفاده کرد.

برای ساخت یک اسلایدشو استاندارد، 4 قانون کلی وجود دارد که با رعایت آن می‌توان یک اسلایدشو باکیفیت ایجاد نمود. 

4 قانون اسلایدشوها

قانون اول: سادگی اسلایدها

در ارائه لازم نیست از متن و توضیحات اضافه استفاده کنید؛ تنها یک سرفصل و شرحی مختصر کافی است. اصولا توضیحات متنی باید به هنگام کنفرانس و توسط خود سخنران انجام شود.

انیمیشن‌ها و اجرای پر زرق‌وبرق نیز برای اسلایدها مناسب نیست. چرا که باعث عدم توجه مخاطبان به سخنران شده و ذهن آن‌ها را از توجه به شما منحرف می‌سازد. این درحالی‌است که اسلاید‌شو باید تکمیل‌کننده صحبت‌های سخنران باشد.

قانون دوم: تجمیع موضوعات

سعی کنید در یک اسلاید، بیش از یک موضوع را مطرح نسازید. در صورتی که موضوعات مختلفی وجود دارد، بهتر است اسلاید متفاوتی برای هرکدام در نظر بگیرید و برای گروه بندی نیز از یک اسلاید مجزا استفاده کنید.

وجود محتوایی متفاوت با آنچه در حال گفتن آن هستید بر روی نمایشگر، تنها ذهن مخاطبان را از موضوع دور می‌کند.

4 قانون اسلایدشوها

قانون سوم: ارائه گرافیکی مناسب

به جای کلمات کلیدی خاص می‌توانید از ارائه گرافیکی مناسب بهره ببرید. در حقیقت این امر مکمل قانون نخست است و نباید در آن زیاده روی شود؛ علاوه بر آن طراحی یکپارچه موضوعات با عناصر گرافیکی که از یک تم خاص پیروی می‌کنند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای مثال وقتی می‌خواهید درباره هواپیما صحبت کنید، بهتر است یک لوگو با شکل هواپیما در صفحه قابل رویت باشد. 

4 قانون اسلایدشوها

قانون چهارم: توجه به فونت‌ها

4 قانون اسلایدشوها

برای یک ارائه بدون مشکل بهتر است از فونت‌های استاندارد استفاده شود. زیرا ممکن است اسلایدشو شما هنگام اجرا بر روی سیستم دیگر، به دلیل نبود فونت بهم ریخته و با فرمتی دارای مشکل به نمایش گذاشته شود.

روشی دیگر برای کنترل این موضوع، همراه داشتن فونت‌های مورد استفاده به همراه فایل پاورپوینت است تا در صورت انتقال اسلایدشو به سیستم دیگر بتوانید آن‌ها را بر روی آن نصب کنید.

به جای ذخیره کردن نسخه اصلی پاورپوینت برروی رایانه دیگر می‌توانید، از گزینه Save AS و سپس PowerPoint Slideshow استفاده کنید. به این ترتیب فایلی ایجاد خواهد شد که تنها شامل فایل ارائه است و قابلیت ویرایش یا برداشت محتوا را نخواهد داد. با کلیک بر روی این فایل، ارائه شما به‌طور مستقیم آغاز خواهد شد.

رعایت و اجرای این 4 قانون موجب می‌شود تا یک اسلایدشو و ارائه استاندارد داشته باشید و بتوانید به راحتی اسلاید‌های دیگر خود را توسعه دهید.