امروزه در بازار خرید و فروش ابزارهای هوشمند تکنولوژی، و به ویژه تلفن‌های همراه هوشمند، همواره بحث رقابت و مقایسه دو شرکت ارائه‌دهنده گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود. به‌گونه‌ای که این مقایسه و رقابت، گاه تا دعواهای فناورانه و شکایت‌های گوناگون بین این دو ابر تولید کننده پیش می‌رود. در ایران نیز این مقایسه و بازار بگو مگوهای طرفداران گوشی‌های هوشمند در بازار بسیار داغ است و همواره برای خریداران تلفن همراه که به دور از تعصب خواهان خرید گوشی‌های هوشمند موبایل با کاربرد بیشتر و قیمت مناسب‌تر هستند همیشه محلی برای سوال و پژوهش بوده است.




در ادامه این جستار سعی می‌کنیم مقایسه‌ای منطقی، به دور از تعصب و طرفداری نسبت به سردمداران دو شرکت بزرگ تولید کننده گوشی‌های موبایل داشته باشیم و آخرین محصولات عرضه شده شرکت‌های سامسونگ و اپل را نسبت به هم مقایسه کنیم .

بر خلاف مقایسه‌های معمول سعی می‌کنیم بصورت جداگانه، در هر زمینه به مقایسه پرچمداران دو شرکت بزرگ سامسونگ و اپل پرداخته و در نهایت قضاوت اصلی را به خواننده و خریدار واگذار نماییم تا بهترین تصمیم را برحسب شرایط مالی و فناوری مورد نیاز خود بگیرد .

بدنه؛ چون ظاهر برای شما مهم است .

اپل؛ ثبات در طراحی، ثبات در بازار

کمپانی اپل برای ساخت آخرین تولیدات خود در زمینه گوشی‌های موبایل، به ترکیب برنده دست نزده است و به نوعی طراحی بدنه پرچم‌دار خود را همانند نسخه‌های پیشین انجام داده است . آنچه در نگاه اول در این طراحی به چشم می‌آید دوربین‌های نسل جدید آیفون‌هاست که با ظاهری متفاوت و سه‌تایی نسبت به نسخه‌های قبلی آیفون عرضه می‌شود . چیزی که شاید در نگاه اول کمی ظاهر را از آن زیبایی و سادگی اپل که سال‌ها سیاست طراحی خود را برا آن بنا نهاده بودند جدا می‌کند . از سویی اپل برای نخستین بار در طراحی گوشی‌های موبایل از بدنه شیشه‌ای در پشت آیفون 11 استفاده کرده است که این امر طبق ادعای سازندگان و مدیران اپل سبب شده تا علاوه بر زیبایی بیشتر شیشه‌ای که در قابی فلزی قرار گرفته است با استفاده از مقاوم‌ترین شیشه موجود در بازار گوشی‌های موبایل توانسته‌اند به شارژ بی‌سیم نیز کمک شایانی داشته باشند و همچنین از نفوذ آلودگی و گرد و غبار به گوشی نیز جلوگیری کنند .

با استفاده از این تکنولوژی و ساخت بدنه با شیشه‌های مقاوم توانسته‌اند در مدل‌های بالاتر آیفون‌های 11 یعنی iphone 11 pro و iphone 11 pro max این گوشی‌ها را تا مدت زمان 30 دقیقه در عمق 4 متری در زیر آب بدون مشکل نگه‌داری کنند و خاصیت ضد آب آن‌را تا حد زیادی بهبود ببخشند .

سامسونگ؛ پرچمدار جدید...ظاهری همیشگی

در این بازار رقابتی اما آنچه از پرچم‌دار سامسونگ یعنی s20 و گوشی‌های هم‌ردیفش به گوش می‌رسد نیز دست نزدن به ترکیب برنده در طراحی‌های اولیه و ساختار فیزیکی کلی گوشی‌های موبایل جدید سامسونگ است . این طراحی نیز تا حدود زیادی شبیه طراحی گوشی آیفون 11 بوده و در جاگذاری دوربین‌های آن مشابه عمل شده است با این تفاوت که در سامسونگ s20 ultra این جاگذاری زاویه‌های دوربین‌ها کاملا مربعی حفظ شده است . در مورد تکنولوژی بدنه این طراحی نیز سامسونگ از بدنه شیشه‌ای در پشت و جلو گوشی استفاده می‌کند که این نوع طراحی قابلیت این را دارد تا در عمق 1.5 متری در زیر آب تا 30 دقیقه دوام بیاورد و آسیب نبیند که در این مورد با اعتماد به ادعای شرکت اپل می‌توان گفت که در این ویژگی iphone 11 گوی سبقت را از رقیب دیرینه‌اش ربوده است .

دوربین‌ها

اپل؛ پررنگ...قوی....سرگرم کننده

سیاست‌های اپل در طراحی و انتخاب دوربین‌ها بر خلاف سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های موبایل نه فقط عدد بالای رزولوشن دوربین، که کیفیت خوب رنگ‌های صفحه نمایش و دوربین است که عکس‌ها و تصاویر دوربین گوشی های اپل را از دیگر گوشی‌های موبایل جدا می‌کند . اما در آخرین نسخه ارائه شده توسط کمپانی اپل در گوشی‌های موبایل آنچه رخ داده است کم‌نظیر است . بطوریکه فناوری بکار رفته در پردازنده دوربین به حدی تواناست که بسیار سختگیرانه می‌توان از عکاسی با سری‌های جدید گوشی‌های آیفون ایراد حرفه‌ای گرفت . همچنین حالت شب ایجاد شده در دوربین‌های آیفون 11 بگونه‌ای توانمند است که استانداردهای دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند از قبیل گوگل و هوآوی را جابجا کرده‌است . بهترین ویژگی عرضه شده در دوربین‌های پرچم‌دار آیفون کیفیت بالای رنگ‌هاست بگونه‌ای که به‌راحتی و با بهترین کیفیت ممکن می‌توان اقدام به عکاسی پرتره کرد و بدون دغدغه به کیفیت عکس گرفته شده ایمان داشت .

اما آنچه فرای همه این‌ها دوربین آیفون‌های جدید را متمایز می‌کند ویژگی slowfie است به این معنی که می‌توانید تصاویر سلفی را که می‌خواهید ثبت کنید به شکل حرکت آهسته درآورده و سپس ثبت نمایید که این ویژگی می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند تا با ایده‌پردازی‌های بهتر و جدیدتر، تصاویری زیباتر را خلق کنید و هم موجب سرگرمی برای شما می‌شود

سامسونگ.....قوی و کامل

کمپانی سامسونگ اما همچون همیشه سیاست‌های طراحی خود را حفظ کرده و سعی در ارائه بهترین کیفیت تصویر برداری با بالاترین کیفیت رزولوشن دوربین است . در آخرین سری از گوشی‌های موبایل ارائه شده توسط این کمپانی که با سری s معرفی خواهد شد و پرچم‌دار سامسونگ در عرصه رقابت‌های فناورانه در حوزه گوشی‌های موبایل خواهد بود، بالاترین کیفیت عکس‌برداری به‌همراه ویژگی انحضاری تصویربرادری بصورت فیلم باکیفیت 8k است که از این منظر باعث تمایزی شگفت با دیگر مدل‌های موجود در بازار گوشی‌های تلفن همراه می‌شود .

یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین‌های سامسونگ استفاده از یک دوربین عریض 120 درجه‌ای است که در هر سه سری از گوشی‌های موبایل s20 وجود دارند . از دیگر مزایای دوربین‌های پرچم‌دار سامسونگ ویژگی depth vision است که در عکس‌برداری‌های بصورت پرتره کمک شایانی در تصویربرداری ها خواهد کرد

در این مقایسه اجمالی نیز می‌توان گفت اگر از دوربین گوشی انتظاری نزدیک به یک دوربین حرفه‌ای را دارید و یا کارتان به نحوی است که دوربین گوشی‌تان اهمیت دارد، ویژگی‌های دوربین گوشی‌های آیفون به شما می‌تواند کمکی بهتر باشد برای رفع نیازها در حوزه تصویر .

باتری....دغدغه ای همیشگی برای کاربران امروزی

اپل؛ در حال توسعه

از دیگر تغییرات مهم و رو به جلوی اپل در تولید گوشی‌های موبایل، اصلاح ساختار فیزیکی و فنی شارژرهای قدیمی و کند خود در آخرین نسخه عرضه شده از گوشی‌های آیفون است . هرچند که در سال‌های اخیر و با معرفی مدل‌های مختلف گوشی‌های موبایل توسط شرکت اپل، باتری‌ها روز به روز در حال بهتر شدن بوده‌اند اما هنوز با آنچه در بازارهای تلفن همراه در بهترین و بالاترین کیفیت تعریف می‌شود فاصله دارند و باید گفت در رقابت با سامسونگ در این حیطه جا مانده‌اند .

سامسونگ....پیشتازی در سکوت

در آخرین مدلی که سامسونگ عرضه خواهد کرد، آنچه شگفت‌انگیز است، امکان شارژ باتری از دو طریق مهیاست که این ویژگی در کنار عمر بهتر و توانایی بالاتر باتری‌ها توانسته است سامسونگ را در این زمینه نه تنها در برابر اپل، که در برابر دیگر شرکت‌ها نیز پیروز رقابت کند . آنچه در این زمینه سامسونگ را متمایزتر می‌کند ارائه مکانیزم شارژ بی‌سیم است که دارای تجهیزاتی برای شارژ بسیار سریع و بصورت بی‌سیم است که می‌تواند بصورت پاور بانک عمل کند و هم بصورت کابلی و هم بصورت بی سیم گوشی شما را شارژ کند

در این زمینه باید گفت اگر باتری و عملکرد سیستم نگهداری شارژ گوشی برای شما اهمیت دارد و برای خرید گوشی موبایل به میزان نگهداری شارژ باتری اهمیت می‌دهید و هزینه در زمینه باتری را سرمایه‌گذاری می‌دانید باید گفت سامسونگ و پرچم‌دار آن در این زمینه عملکرد بهتری برای جذب مخاطب داشته است و می‌تواند انتخاب بهتری در خرید گوشی موبایل باشد

جمع بندی

در نهایت باید گفت با وجود همه این مقایسه‌ها آنچه اهمیت دارد سلیقه مخاطبان است و توجه به این نکته که انتخاب درست در این بین، به جزئیات و توجه بیشتر بر روی یکی از این فاکتورها برمی‌گردد و بطور کلی نمی‌توان نسخه‌ای واحد و کلی را برای انتخاب و خرید گوشی بین این دو ابر سازنده گوشی‌های هوشمند موبایل در نظر گرفت .