قبل از بحث در مورد تفاوت، باید به این نکته اشاره کرد که بین همه آنها شباهت اساسی وجود دارد. اسانس عطر از مواد مختلفی ساخته می شود:ترکیب این مواد نت های مختلف یک عطر را به ما می دهد.نت های یک عطر به نت های پایه، نت های میانی یا قلبی و نت های بالایی تقسیم می شوند.




اسانس عطر چیست؟

قبل از بحث در مورد تفاوت، باید به این نکته اشاره کرد که بین همه آنها شباهت اساسی وجود دارد.

اسانس عطر از مواد مختلفی ساخته می شود:

روغن های ضروری مانند چوب سدر و چوب صندل.

روغن های مطلق یاسمین یا گل رز نمونه های خوبی هستند.

عصاره های حیوانی یکی از رایج ترین آنها مشک است.

رایحه های مصنوعی آفریده های شیمیایی مصنوعی. ترکیب این مواد نت های مختلف یک عطر را به ما می دهد.نت های یک عطر به نت های پایه، نت های میانی یا قلبی و نت های بالایی تقسیم می شوند. نت‌های ابتدایی معمولاً فرارترین نت‌ها هستند و به همین دلیل در هنگام استفاده از رایحه ابتدا بوی آن به مشام می‌رسد. پس از از بین رفتن رایحه آنها، نت های میانی یا قلبی وارد می شوند و بویی که طولانی ترین رایحه را دارد نت های پایه هستند.

هرم عطر ها

انواع عطر ها

عطر چیست؟

این مخلوط که با نام اکستریت د پرفیوم یا عطر خالص شناخته می شود، بیشترین غلظت عطر را دارد و تا 8-6 ساعت که قویترین ماندگاری دارد. عطر بین 15 تا 40 درصد اسانس عطر دارد و قوی ترین رایحه را در هر خط تولیدی دارد. از آنجایی که عطر دارای ناهماهنگی غلیظ تر و روغنی تری نسبت به سایر محصولات بویایی است، به صورت اسپری بسته بندی نمی شود وبرای افرادی که پوست حساسی دارند بهتر است زیرا کمترین میزان الکل را دارد و پوست را خشک نمی کند. و این نکته مطمئناً یکی از دلایلی است که بسیاری عطر را برتر از ادکلن و سایر انواع آن طبقه بندی می کنند.

عطر

ادو پرفیوم

ادو پرفیوم Eau de Parfum (به فرانسوی “آب عطر”) دومین غلظت بالاتر را دارد و می تواند حدود 15 تا 20 درصد اسانس عطری داشته باشد. ماندگاری این نوع عطر به طور کلی بین 5 تا 6 ساعت است ویک عطر خوب برای انواع پوست های حساس است. این عطر برای استفاده روزمره مناسب است و رایج ترین نوع عطر است.

ادو تویلت

نوع عطر بعدی در میزان قدرت عطر Eau De Toilette (به فرانسوی “Dressing Water”) EDT یکی از پرطرفدارترین عطرها است و در سطح وسیع تری در دسترس است. این عطر ارزان تر از EDP است و حاوی حدود 5-15٪ اسانس عطر که می تواند حدود 2-3 ساعت ماندگاری داشته باشد. Eau de Toilette به طور گسترده ای به عنوان لباس روز پذیرفته شده است در حالی که Eau de Parfum رسمی تر است و بیشتر برای لباس های شب استفاده می شود. این یک غلظت بسیار رایج برای عطرهای مردانه است.

ادکلن

دارای غلظت کمی از اسانس عطر است، تنها حدود 2-4٪ اسانس عطر و به طور کلی ارزان تر از انواع عطرهای فوق است. ادکلن‌ها در بطری‌های بزرگ‌تر عرضه می‌شوند، زیرا به مایع بیشتری نیاز است، و ماندگاری عطر آن تنها ۲ تا ۳ ساعت است. (ماندگاری عطر 3 برابر بیشتر از ادکلن است) ادکلن در اصل به یک دستور پخت مرسوم از گیاهان و نت های مرکبات با نت های پایه کمی اشاره داشت. به طور سنتی، ادکلن ها انتخابی مطمئن برای عطرها با هزینه کمتر هستند. این اساس تفاوت ادکلن با عطر است.

Eau Fraiche

Eau Fraiche (به فرانسوی “آب شیرین”) قرار دارد که تنها 1-3٪ غلظت عطر وبقیه از آب و الکل (کمترین مقدار الکل است) تشکیل شده است. این عطر اغلب به عنوان یک عطر با طراوت و با ماندگاری کم مورد استفاده قرار می گیرد. هر عطری که غلظت کمتری نسبت به یک عطر واقعی داشته باشد را می توان اسپری کرد – این یکی دیگر از تفاوت های برجسته در سؤالات پیرامون ادکلن در مقابل عطر است. در واقع، همه آنها به جز Eau de Parfum (که گاهی اوقات در بطری های درب دار مانند یک عطر واقعی فروخته می شود) معمولاً در یک بطری اسپری عرضه می شوند.

EauFraiche

تفاوت بین ادکلن و عطر

اول اینکه این ایده که ادکلن ها مردانه و عطرها زنانه هستند هیچ ربطی به فرمولاسیون ندارد. جرارد کام، رئیس آتلیه کلن می گوید: «این یک چیز بسیار آمریکایی است همه ادکلن ها عطر هستند. ادکلن یک سبک بویایی است، شفاف، تازه و بسیار مرکباتی و سبک است. وقتی از یک عطر به عنوان ادکلن یاد می شود، به این معنی است که غلظت آن بسیار سبک است.
راه دیگر برای افتراق بین این دو، غلظت روغن و الکل موجود در آن است. به گفته متیو میلو، کارشناس عطر و موسس Milèo New York، عطر بین 15 تا 30 درصد از روغن های معطر را در خود دارد در حالی که ادکلن بین2 تا 15 درصد دارد.
غلظت روی ماندگاری عطر تأثیر می گذارد، یعنی مدت زمانی که رایحه روی بدن شما باقی می ماند. و همچنین دنباله عطر(see yahzh)، یعنی تا چه حد رایحه از بدن شما پخش می شود تا دیگران نیز بتوانند آن را استشمام کنند. “انتخاب غلظت مناسب هنگام تعیین عطر ایده آل شما ضروری است.

9 روش تشخیص برای تشخیص عطر اصل از فیک

تشخیص برای تشخیص عطر اصل از فیک

1) بارکد و شماره سریال اصالت

عطر اصلی دارای شماره سریال و بارکد اصالت در انتهای جعبه و همچنین روی شیشه عطر می باشد، برخلاف آن که این مورد در عطر فیک دیده نمی شود. توجه داشته باشید که شماره سریال روی جعبه و روی شیشه باید باهم مطابقت داشته باشد، پس مطمئن شوید که شماره سریال روی جعبه چسبانده نشده باشد.

 2) طراحی را بررسی کنید

برای جلوگیری از برخی مشکلات قانونی، تولیدکنندگان محصولات فیک عطرها تغییر جزئی در بسته بندی، طرح یا فونت عطر اضافه می کنند.عطرهای فیک املای نادرستی دارند. آنها می توانند یک تغییر جزئی از یک E یا A یا هر حرف دیگری باشند که ممکن است در نگاه اول قابل مشاهده نباشند اما با دقت بیشتر در تمامی حروف می توانید به راحتی تشخیص دهید. همچنین درعطر اصل باید به علائم و نوشته های مختلف، محل قرارگیری آن ها بر روی بسته بندی عطر دقت کرد. به عنوان مثال به دایره طلایی که نشانه قابل بازیافت بودن بسته بندی است باید پیکان(فلش) به سمت راست همیشه تیره تر از پیکان به سمت چپ باشد. همچنین بررسی صحت لوگو یا شرکت تولید کننده آن باید به درستی بر روی بسته بندی ثبت شده باشد.

 3) شیشه عطر

یکی از راه های تشخیص عطراصل توجه به ظاهر و طراحی شیشه عطر است. عطرهای اصل همواره ظرافتی مثال زدنی در طراحی شیشه عطر به خرج می دهند و کاملا صاف و صیقلی و آری از هرگونه اضافات غیرعادی و خلل و فرج است در صورتی که عطرهای تقلبی معمولا شیشه‌هایی مواج یا کدر، خشن و بی کیفیت دارند که با کمی دقت قابل تشخیص است.

 4) بسته بندی

عطرهای اصلی دارای سلفون شفافی و درزهای بی عیب و نقص هستند که دور جعبه آن پیچیده شده است. در حالی که عطرهای فیک چنین پوششی ندارند و یا به روشی ناخوشایند(درز آن بیش از 5 میلی متر باشد، ناهموار باشد یا چسب اضافی روی آن باشد) بسته بندی شده باشد.

 5) توجه به مقوا و جانمایی شیشه

مقوای بسته بندی درعطرهای اصل ازکیفیت بالا ساخته شده است چرا که باید ازشیشه عطر در برابر آسیب محافظت کند. به همین دلیل در داخل جعبه اغلب ساختار خاصی وجود دارد که بطری عطر را در جای خود نگه می دارد. اصولا رنگ مقوای داخلی باید سفید باشد، تولید کنندگان عطر فیک هرگز روی چنین جزئیاتی تمرکز نمی کنند.

جعبه عطر

 6) رنگ عطر

عطر اصلی و برندهای معروف به طور معمول از رنگ زیادی در عطرهای خود استفاده نمی کنند، به همین دلیل رنگ عطر اصل معمولاً کمرنگ و لایت است. رنگ برجسته و زننده “شیمیایی” مایع عطر نشانه ای از تشخیص عطر فیک می باشد.

 7)ماندگاری بو

مدت زمان ماندگاری رایحه عطر یکی دیگر از راهکارهای تشخیص ادکلن اصل از فیک است. به طور میانگین عطرهای اصل از زمان باز شدن تا 8 ماه رایحه خود را به خوبی حفظ می‌کنند. اما عطرهای فیک پس از یک بار استفاده ظرف طی چند هفته یا چند ماه رایحه خود را از دست خواهند داد.

 8) کیفیت درب شیشه

نوع در عطر

درب بطری عطر نقش بسزایی در تعین اصل بودن دارد.عطرهای اصل یک درپوش محکم و با کیفیت ، کاملاً متقارن (البته مگر اینکه در طراحی اولیه عطر اورجینال مخصوصا از نقشه یا طرح خاص غیر متقارن استفاده شده باشد)و با ظرافت دارند در حالی که عطرهای تقلبی به راحتی شکسته کیفیت پایینی دارند.

 9) قیمت عطر

قیمت عطر اصل همواره در مقایسه با نوع فیک آن به مراتب بالاتر است. فرق بین عطر اصل و تقلبی از قیمت‌گذاری آن مشخص می‌شود. سازندگان عطرهای غیراصل همواره می‌کوشند با تولید محصولاتی به ظاهر مشابه نمونه اصل و پایین آوردن قیمت، توجه بازار را به سمت خود جلب کنند. بهتر است همواره قبل از خرید یک ادکلن اصل، قیمت آن را در وبسایت رسمی محصول چک کنید.