رابرت بوش (Robert Bosch) در سال 1886 کارگاهی را در اشتوتگارت آلمان تاسیس نمود. او از همان سال‌های ابتدایی فعالیت خود را با رویای تاسیس کسب‌و‌کار اختصاصی خودش، بند Bosch را تاسیس نمود.




معرفی و بررسی برند بوش، مشهورترین برند دنیا

برند بوش (Bosch) یکی از نام‌آشناترین برندهای جهان است. این برند مهندسی با سابقه‌ای بیش از یک قرن، تقریبا در هر زمینه‌ای دارای طراحی و ساخت بوده و در بیشتر کشورهای جهان حضور دارد.
کمپانی Bosch، یک شرکت بین‌المللی با حوزه فعالیت طراحی، تولید و فروش انواع محصولات و تجهیزات مهندسی است. این کمپانی در سال 1886 توسط رابرت بوش در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس شد. اگرچه این برند بزرگ‌ترین تامین‌کننده لوازم برقی و لوازم خانگی در جهان است اما بیشتر در زمینه تامین قطعات خودرو شناخته می‌شود.
باید بدانید که Bosch در زمینه راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موبایل، لوازم خانگی، ابزارهای کارگاهی، فناوری‌های صنعتی و ساخت و ساز مشهور است و این حوزه‌ها جزء اصلی‌ترین فعالیت‌های این برند محسوب می‌شود.
گفتنی است که 92% سود حاصل از فعالیت‌های Bosch صرف کارهای خیریه و عام‌المنفعه می‌شود. همچنین بیمارستانی با نام رابرت بوش در سال 1936 به عنوان یک سازمان خیریه در حال کار است.

برند بوش (BOSCH)

در کنار این‌ها، کمپانی بوش برای توسعه فعالیت‌های خود، خرید‌های بسیار بزرگ نیز داشته است که به عنوان نمونه می‌توان از خرید شرکت Rexroth (رکس‌راث) نام برد که در حوزه فناوری‌های صنعتی فعالیت داشته است. فعالیت‌های ابتدایی شرکت بوش در حوزه طراحی، ساخت و مهندسی مکانیک و الکترونیک بود و در ابتدا به تعمیر دستگاه‌های تلفن، دستگاه‌های ماشین تحریر، لوازم برقی و ماشین‌آلات دیگر پرداخت. 

اولین و مهم‌ترین پروژه بوش که شهرت جهانی را برای آن در پی داشت، ساخت دستگاه احتراق مغناطیسی بود.
کمپانی بوش با تولید انحصاری شمع جرقه‌ای اتومبیل در سال 1897 وارد صنعت خودروسازی شد.

دستگاه احتراق مغناطیسی

تاریخچه

همانطور که گفتیم رابرت بوش (Robert Bosch) در سال 1886 کارگاهی را در اشتوتگارت آلمان تاسیس نمود. 

او از همان سال‌های ابتدایی فعالیت خود را با رویای تاسیس کسب‌و‌کار اختصاصی خودش، بند Bosch را تاسیس نمود. اتفاقی که باعث شد در سال‌های بعد، ورود به بازارهای خارج از آلمان، فعالیت در صنعت خودرو و حضور در بزرگ‌ترین کارخانه‌های جهان را برای رابرت بوش در پی داشته باشد، تاسیس همین کارگاه بود.

رابرت بوش
اولین کارگاه بوش

هر فعالیتی در ابتدای راه با چالش‌هایی همراه است که در صورت مدیریت نکردن آن، هر کسب‌وکاری را به ورطه ورشکستگی می‌کشاند.

کمپانی بوش نیز از این قاعده مستثنی نیست. سال‌های ابتدایی، رابرت بوش با فرازو فرودهای متعددی همراه بود و تا مرز ورشکستگی هم پیش رفت! اما در میانه دهه 90، اتفاقاتی منجر به سیر صعودی و رشد برند وی شد.

همانطور که گفتیم اولین پروژه وی، ساخت دستگاه جرقه‌زن مغناطیسی برای یک موتور ثابت بود که منجر به برداشتن قدم‌های اولیه توسط رابرت بوش شد. از سال 1897، بوش تنها تولیدکننده شمع جرقه‌ای اتومبیل شناخته می‌شد. با ورود به صنعت خودرو، آینده بوش تقریبا تضمین شده بود و رابرت زمینه تخصصی شرکتش را پیدا کرده بود.
اولین تلاش شرکت بوش برای به‌دست آوردن بازار‌های جهانی، کشور بریتانیا بود. در سال 1898 رابرت بوش به همراه فردریک سیمز، شعبه‌ای از شرکت خود را در لندن تاسیس نمودند.
از آن‌جایی که فرانسه بزرگ‌ترین بازار خودرویی اروپا بود، توسعه کسب‌وکار در پاریس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. این موضوع باعث شد تا بوش در سال 1899 با تاسیس زیر مجموعه به این بازار  وارد شود و از سال 1905 محصولات خود را در کارخانه اختصاصی فرانسه نیز تولید کند.

کارخانه اختصاصی فرانسه

برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در آغاز قرن بیستم، اتفاقی بود که باعث شد رقابت سختی میان خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات آن شکل بگیرد. 

این مسابقات برای کمپانی بوش یک برگ برنده بود؛ چرا که راننده خودرو مرسدس "کامیل جناتزی" (Camille Jenatzy) بلژیکی، قهرمان مسابقات اتومبیلرانی Gordon Bennett ایرلند در سال 1903 شد و اتفاقا سیستم شمع و جرقه اتومبیل او محصول شرکت بوش بود که از دلایل پیروزی وی محسوب می‌شد.

راننده خودرو مرسدس

این موضوع در کنار تبلیغاتی که برند بوش برای سیستم شمع و جرقه خود راه انداخت باعث محبوبیت آن در کشور آمریکا شد. این محبوبیت به همراه سفارش‌های چندین میلیون دلاری از سوی مشتریان آمریکایی، سنگ بنای احداث اولین کارخانه در خاک آمریکا در سال 1912 شد.
راه اندازی کارخانه بوش در آمریکا باعث شناخته‌تر شدن این برند شد و موجب شد دفاتر فروش دیگری در اقصی نقاط دنیا تاسیس شود. 
بخش پایانی دهه 90 شاهد تاسیس دفاتر بوش در کشورهای آفریقای جنوبی، آرژانتین، استرالیا، چین و ژاپن هستیم. تمامی قاره‌ها میزبان دفاتر شرکت بوش شدند تا در سال 1913 درآمد این برند در خارج از آلمان به 88% افزایش پیدا کند.

کارخانه بوش در شیکاگو

سال‌های 1913 و 1914 شاهد عرضه محصولات مهمی مانند سیستم روشنایی و استارتر از بوش هستیم. سیستم روشنایی بوش دارای اجزایی از قبیل چراغ‌های بالا، ژنراتور، رگولاتور و باتری بود تا بتواند روشنایی مناسبی را برای خودرو‌ها تامین کند.
تولیدات بوش در آن سال‌ها باعث پیشرفت صنایع اتومبیل‌سازی و در کنار آن محبوبیت روز افزون این برند شد.

سیستم روشنایی بوش

بوش در جنگ‌جهانی اول

اتفاقاتی که در طول سال‌های جنگ‌جهانی اول برای کمپانی بوش رخ داد، از بزرگترین چالش‌هایی است که تا به امروز این شرکت درگیر آن بوده است.
با شروع جنگ‌جهانی نخست (ژوئیه 1914)، آتش جنگ دامان کمپانی بوش را هم گرفت و تمامی دفاتر بین‌المللی این برند را به تعطیلی کشاند؛ در خلال جنگ، تمامی فعالیت‌های بوش حتی تحقیق و توسعه نیز به تعطیلی کشید و تنها فعالیت این شرکت را به سمت ساخت اسلحه سوق داد. تا جایی که تولید شمع خودرو جای خود را به ساخت چاشنی‌های انفجاری نارنجک داد.
بیش از نیمی از نیروی متخصص این کمپانی به جنگ فراخوانده شدند و جای آنان را زنان گرفتند. آنچه که از اطلاعات به جای مانده از بوش در دوران جنگ به دست آمده حاکی است، از میان افرادی که به جنگ رفتند 453 نفر هیچ‌گاه به بوش بازنگشتند.

اولین نیروهای متخصص کمپانی بوش
یکی از کارخانه‌های بوش در جنگ

بوش بیش از اینها درگیر شرایط دشوار جنگ شده بود؛ تا جایی که یکی از بخش‌های خود را که به تولید چراغ خودرو اختصاص داشت به مرکزی بیمارستانی برای آسیب‌دیدگان و زخمی‌های جنگ اختصاص داد.
جنگ‌جهانی اول آسیب بسیاری به این شرکت وارد کرد. دفاتر فروش، نشان‌های انحصاری و تولیدات اختصاصی بوش به یغما رفت و تنها شعبه آمریکایی این کمپانی که توسط سرمایه‌داری از خود این کشور خریداری شده بود، با همان برند یعنی "Bosch" به کار خود ادامه می‌داد.

اما یکی از اتفاقاتی که باعث شد بوش آلمان از دیگر محصولات به راحتی شناخته شود، لوگویی بود که گوتلوب هونولد (Gottlob Honold) برای جلوگیری از اشتباه و شناخت بهتر محصولات اصلی بوش طراحی کرده بود. طراحی این لوگو برگرفته از شکل یک آرماتور مغناطیسی بود که از تولیدات اولیه بوش محسوب می‌شد و درون یک دایره ترسیم شده بود.

لوگوی بوش اثر گوتلوب هونولد (Gottlob Honold)

جالب است بدانید که لوگوی اولیه توسط گوتلوب هونولد یکی از مهندسین ارشد این کمپانی در اتاق‌کار رابرت بوش طراحی شد و یک دهه پس از آن اصلاح شد. در سال 2004 نیز اریک اسپیکرمن (Erik Spiekerman) طراح برجسته آمریکایی آن‌را باز طراحی نمود.

دیگر لوگوهای بوش

به‌هرحال جنگ ضربه خود را وارد می‌کند و بوش هم از این قاعده مستثنی نیست. پس از جنگ این کمپانی به‌صورت شرکت عمومی با مسوولیت محدود و با نام Robert Bosch AG به کار خود ادامه داد و در همان ابتدا با چالش‌های متعددی روبرو شد.
گرد جنگ بر شانه‌های رابرت و کمپانی او نشسته بود؛ اما اکنون وقت از پا نشستن نبود...
نکته‌ای که در این برهه از زمان برای کمپانی بوش و در شرایط سخت برای دیگر برندهای موفق اتفاق می‌افتد، تلاش بی حد و حصری است که انسان‌هایی نظیر رابرت بوش برای مقاومت و پیروزی می‌کشند.
 بالاخره در زندگی همیشه چالش‌های سخت وجود دارد. بسیاری از این برندهای بزرگ تا ورطه ورشکستگی پیش رفته‌اند اما با تلاش توانسته‌اند داشته‌هایشان را دوباره بر خاکستر آنچه از دست رفته بنا کنند و به‌طورحتم رمز پیروزی این کسب‌وکارها تلاش همیشگی و خستگی ناپذیر افراد برای رسیدن به آنچه که می‌خواهند است. این جاست که ققنوس از آتش زیر خاکستر برمی‌خیزد...

نیروهای بوش

برای رابرت بوش بازگشت به بازارهای جهانی به دلیل ظهور رقبا و برندهای جدید، همینطور از مالکیت خارج شدن پتنت‌ها دشواری زیادی به‌همراه داشت. اما تسلیم شدن هم وجود نداشت.
آن‌ها به سرعت قراردادهای قدیمی را بازنویسی کرده و توانستند دفاتر جدیدی تاسیس کنند. عطش شدید برای نوآوری، مهارت اصلی بوش بود و تمرکز آنان بر این مهارت ادامه پیدا کرد. از طرفی رابرت زمینه تخصصی خود و شرکتش را پیدا کرده بود و تلاش او برای رسیدن به رویای خود تمامی نداشت.

تلاش دوباره رابرت بوش

پایان بخش اول