آیا به یک حافظه ذخیره‌سازی ارزان و با حجم بالا نیاز دارید یا یک حافظه سریع و ضدشوک؟ در این مطلب تفاوت حافظه‌های SSD و HDD را برای شما خواهیم گفت تا مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید




SSD حافظه SSD  اطلاعات را روی حافظه فلش ذخیره میکند و سرعت نوشتن و خواندن بالایی دارد با اینکه این حافظه ها تلاش میکنند به حجم  HDD نزدیک شوند اما هر چقدر ظرفیت انها افزایش یابد قیمت انها نیز افزایش می یابد HDD هارد دیسک و اجزای مکانیکی دارد و آهن ربا برای ذخیره سازی وهارد دیسک ها معمولا حجم بالایی دارند  با این حال این نوع حافظه سرعت خواندن و نوشتن پایینی دارند و به دلیل اجزای مکانیکی احتماغل خراب شدن آنها زیاد است.

SSD

HDD

 

تا 30 TB           

تا 16 TB

سرعت/حجم

550 MB/s

160 MB/s

ظرفیت خواندن و نوشتن

2 میلیون ساعت

1.5 میلیون ساعت

احتمال خرابی

"3.5-"2.5-"1.8

"3.5-"2.5-

ابعاد

2.3 W

6.7 W

توان مصرفی

هارد درایو سنتی یک حافظه اصلی در کامپیوتر است. یعنی اطلاعات آن برخلاف داده‌های ذخیره شده در RAM، هنگام خاموش بودن سیستم از بین نمی‌رود. در واقع هارد دیسک یک صفحه فلزی با پوشش مغناطیسی است که داده‌های شما را ذخیره می‌کند.

حافظه SSD همان عملکرد هارد دیسک را دارد؛ با این تفاوت که داده‌ها روی تراشه‌های فلش بهم پیوسته‌ای ذخیره می‌شوند که در صورت نبود جریان هم اطلاعات را نگه می‌دارند.کارت‌های SSD مانند فلش کارت‌ها، اندازه بسیار کوچک‌تری نسبت به HDD دارند؛ بنابراین به تولیدکنندگان انعطاف بیشتری برای طراحی و تولید کامپیوتر می‌دهند.

قیمت SSD بیشتر است یا HDD؟

SSD-ها قیمت گران‌تری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند. یک هارد دیسک ۲.۵ اینچی ۱ ترابایتی بین ۴۰ تا ۶۰ دلار قیمت دارد و قیمت ارزان‌ترین SSD-ها با همان ظرفیت و ظاهر از ۱۰۰ دلار شروع می‌شود.اگر بخواهیم قیمت این حافظه‌ها را بر حسب گیگابایت حساب کنیم به ۴ تا ۶ سنت برای هر گیگابایت در هارد دیسک و ۱۰ سنت برای هر گیگابایت در SSD می‌رسیم.اگر هارد دیسک‌های ۳.۵ اینچی با ظرفیت بالا را معیار قرار دهیم، اختلاف بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، یک هارد دیسک ۳.۵ اینچی ۱۲ ترابایتی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار قیمت دارد که نسبت آن به ازای هر گیگابایت، به زیر ۳ سنت می‌رسد.

از آنجا که هارد دیسک‌ها از فناوری قدیمی و اثبات‌شده‌تری استفاده می‌کنند، احتمالا در آینده قیمت‌شان کمتر هم خواهد شد. اگرچه قیمت هارد دیسک و SSD در نمونه‌های ارزان قیمت فاصله چندانی ندارد؛ اما همین هزینه اضافی برای خرید SSD ممکن است در بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته‌اید تاثیرگذار باشد.

ظرفیت حداکثر و متداول HDD بیشتر است یا SSD؟

SSD-ها معمولا تا ۲ ترابایت ظرفیت دارند و نمونه‌های بالای ۲ ترابایت محدود و گران‌قیمت هستند. مدل‌های ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایتی نمونه‌های معمول استفاده شده در سیستم‌ها هستند.در طرف دیگر، ظرفیت هارد دیسک معمول لپ‌تاپ‌های بالارده ۵۰۰ گیگابایت است و اگر قرار باشد قیمت دستگاه تغییر نکند، از حافظه SSD با ظرفیت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت استفاده می‌شود.

سرعت SSD بیشتر است یا HDD؟

SSD Hard

این بخش جایی است که SSD خود را نشان می‌دهد. سیستم مجهز به حافظه SSD در کمتر از یک دقیقه و معمولا در چند ثانیه راه‌اندازی می‌شود. در طرف مقابل، برای اینکه اجزای مکانیکی هارد دیسک به عملکرد ثابت برسد، نیاز به زمان دارد و هنگام استفاده هم از SSD کندتر است.


یک کامپیوتر ویندوز یا macOS با SSD سریع‌تر بوت می‌شود، برنامه‌ها را سریع‌تر باز و اجرا می‌کند و فایل‌ها را با سرعت بیشتری انتقال می‌دهد. سرعت بیشتر هنگام انجام هرکاری (بازی، تحصیل و کار)، تاثیر بسزایی در زمان و انرژی شما خواهد داشت.

مشکل دوم دیسک‌های سخت بخش‌بندی (fragmentation) است. هارد دیسک‌ها به دلیل مکانیکی بودن‌شان عملکرد بهتری هنگام ذخیره فایل‌های پرحجم دارند. در این حافظه‌ها، هد درایو فرایند خواندن خود را با یک حرکت پیوسته شروع می‌کند و پایان می‌دهد.وقتی هارد دیسک تقریبا پر می‌شود، بیت‌هایی از فایل‌های بزرگ در سطح دیسک پخش می‌شوند و باعث «fragmentation» در سطح درایو می‌شوند.

با اینکه الگوریتم‌های خواندن/نوشتن پیشرفت کرده‌اند و این مسئله را به حداقل می‌رسانند، دیسک‌های سخت هنوز هم بخش‌بندی می‌شوند و همین امر عملکرد آن‌ها را تا حدی پایین می‌آورد. در طرف دیگر، SSD-ها این مشکل را ندارند؛ چون هیچ هد فیزیکی در کار نیست، داده‌ها می‌توانند در هر جایی ذخیره شوند. همین مسئله سرعت SSD را بالاتر می‌برد.

دوام

Hdd Hard

در حافظه‌های SSD هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد؛ بنابراین در صورت افتادن کیف لپ‌تاپ یا لرزش سیستم، احتمال زیاد داده‌های شما از بین نخواهد رفت.هِد خواندن/نوشتن در بیشتر دیسک‌های سخت هنگام خاموش بودن سیستم متوقف می‌شود؛ اما وقتی در حال کار هستند، هد حافظه بالای بشقاب درایو با فاصله چند نانومتر حرکت می‌کند و همین امر احتمال آسیب دیدن آن را بالا می‌برد. بنابراین اگر در سخت‌افزار سیستم خود سخت‌گیر هستید، پیشنهاد ما به شما حافظه SSD است.

ظاهر

SSDvHDD

از آنجا که دیسک‌های سخت به صفحات چرخشی متکی هستند، در اندازه‌های کوچک ساخته نمی‌شوند. سال‌ها قبل، سازندگان می‌توانستند هارد دیسک‌های کوچک ۱.۵ اینچی بسازند اما ظرفیت آن‌ها بیشتر ۳۲۰ گیگابایت نبود.

در طرف دیگر، SSD-ها چنین محدودیتی ندارند و می‌توانند در اندازه‌های کوچک ساخته شوند. حافظه‌های SSD مخصوص لپ‌تاپ، در اندازه‌های ۲.۵ اینچی عرضه می‌شوند تا بتوانند راحت‌تر در محفظه‌های درایو جا بگیرند.

با این حال، ظاهر SSD-ها در حال رفتن به سمت نمونه‌های M.2 است که در بالا هم به آن اشاره کردیم. این نوع حافظه‌ها دارای طول‌های ۴۲، ۶۰، ۸۰ و ۱۲۰ میلی‌متر هستند.

توليد صدای هارددیسک

تفاوت هارد HDD و SSD در تولید صدای هاردهایی که از تکنولوژی hdd استفاده میکنند دارای سرو صدا هستند اما هاردهایی که از تکنولوژی ssd استفاده میکنند مانند فلش میمانند و صدای خاصی ندارند .

وزن هارد

تفاوت هارد HDD و SSD وزن هاردهای hdd حدودا 750 گرم و هارد های ssd حدودا 80گرم است که این این اختلاف وزن در وزن لپتاپ ها نکته حائز اهمیتی است و همپنین حجم کمتری میگیرند.

جمع بندی: در نهایت SSD بهتر است HDD؟

هارد دیسک‌ها از نظر قیمت و ظرفیت برنده هستند. در طرف دیگر، اگر سرعت، سختی، ظاهر، سروصدا یا fragmentation (که از نظر فنی زیر مجموعه سرعت است) از فاکتورهای مد نظر شما هستند و نگران قیمت و ظرفیت کم نیستید، SSD انتخاب شما خواهد بود