دراین مقاله قصد داریم انواع اسپیکرها را معرفی کنیم و معیارهای انتخاب یک اسپیکر مناسب را توضیح دهیم تا با مطالعه این مقاله شما بتوانید اسپیکر مناسب و دلخواه خود را انتخاب و خریداری کنید و از موسیقی که گوش می کنید لذت ببرید.




همه‌ی ما با هر نوع سلیقه‌ای، در طول روز، زمانی را به لذت‌بردن از موسیقی اختصاص می‌دهیم. پشت فرمان و ترافیک‌های تمام‌نشدنی، هنگام کارکردن و نیازداشتن به تمرکز بیشتر و به‌خصوص در جشن‌ها و میهمانی‌ها. اما برای لذت‌بردن بیشتر از موسیقی به ابزار مناسبی نیاز داریم. یک پلیر خوب و یک اسپیکر باکیفیت، حداقل ابزار لازم برای این‌کار است. تلفن‌های همراه هوشمند، تقریبا نیاز ما به پلیر را برطرف کردند اما اسپیکر گوشی‌ها و تبلت‌ها، خیلی قدرتمند و باکیفیت نیستند، اینجاست که یک اسپیکر می‌تواند مشکل‌گشا باشد.

شاید از نظر یک کاربر غیرحرفه ای اسپیکرها فقط از لحاظ ظاهری و کیفیت صدا تفاوت داشته باشند اما یک کاربر حرفه‌ای می‌داند که این دستگاه‌ها نیز مانند دیگر لوازم دیجیتالی انواع و اقسام زیادی دارند که بر اساس معیارهای مختلف طبقه‌بندی می‌شوند.

کدام اسپیکر برای شما مناسب تر است ؟

قبل از هر چیز باید مشخص کنیم که از اسپیکر در چه محیطی می‌خواهیم استفاده کنیم. در خانه به موسیقی گوش می‌دهیم یا در حال حرکت؟ روی مبل راحتی یا هنگام نرمش صبحگاهی؟در محیط های  بسته ؟فضای باز و سفر ؟

انواع اسپیکر ها:

اسپیکرهای قفسه‌ای:

اسپیکرهای قفسه‌ای صدای بم ندارند درحالی‌که اندازه‌ی نسبتاً جمع‌وجور ،جاسازی آن‌ها در فضاهای کوچکتر را ساده‌تر می‌کند و با قرار گرفتن بر روی پایه کیفیت صدای قابل‌ملاحظه‌ای را فراهم می‌آورند.

اسپیکر قفسه ای

اسپیکرهای ایستاده:

این اسپیکرها در دو سمت راست چپ دستگاه شما قرارگرفته و با ارائه‌ی حداکثر جلوه‌های صوتی تجربه‌ای فوق‌العاده واقعی از تماشای تلویزیون و فیلم برای شما فراهم می‌آورند. این اسپیکرها برای کاربران نسبتاً حرفه‌ای که خواستار بالاترین کیفیت صوتی هستند گزینه قابل قبولی هستند.

اسپیکر ایستاده

اسپیکرهای فراگیر: 

اسپیکرهای فراگیر در پشت سر شنونده قرار می‌گیرند طوری که صدا برای گوش آن‌ها از پشت منعکس شود . این دو دستگاه یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست قرار می‌گیرد

اسپیکر فراگیر

اسپیکرهای مرکزی: 

هنگامی‌که قصد خرید اسپیکر برای یک سینمای خانگی رادارید بهتر است پیش از هر چیز، اقدام به خرید یک اسپیکر مرکزی نمایید. جای درست این اسپیکر در وسط صفحه‌ی نمایش تلویزیون و در مرکز بین دو اسپیکر سمت چپ و سمت راست است.

اسپیکر مرکزی

اسپیکرهای قابل‌حمل:

اسپیکرهای قابل‌حمل سبک وزن بوده و این امکان را به شما می‌دهند که بسته به نیاز خود آن‌ها را جابجا نمایید.

اسپیکر قابل حمل

اسپیکرهای بی‌سیم:

اسپیکرهای بی‌سیم قابل‌انعطاف و کاربردی بوده و با استفاده از فناوری‌هایی نظیر: بلوتوث، AirPlay یا Wi-Fi سیگنال‌های صوتی را از دستگاه‌های متناسب دریافت می‌کنند. اغلب اسپیکرهای بی‌سیم جمع‌وجور و به‌راحتی قابل جایگذاری هستند.

اسپیکر بی سیم

 اسپیکرهای ساب بوفر:

به‌طورکلی صدا در سه دسته پایین وسط و بالا قرار می‌گیرد که صداهای پایین مانند صدای ساب بوفر دارای امواجی با طول‌موج بلندتر و انرژی بیشتر  هست. شما می‌توانید این دستگاه‌ها را در هر قسمت اتاق قرار دهید اما توجه داشته باشید هرچه این دستگاه به گوشه نزدیک‌تر باشد صدای بهتری تولید می‌شود.

اسپیکر ساب بوفر

اسپیکرهای نواری:

اسپیکرهای نواری برای ارائه صدای فراگیر به کسانی طراحی‌شده است که فضای کافی در خانه را ندارند. این اسپیکرها در پایین تلویزیون‌های HD قرار داده می‌شود.

اسپیکر نواری

اسپیکرهای پایه :

این اسپیکرها فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. این دستگاه‌ها با استفاده از فناوری‌هایی نظیر: بلوتوث، AirPlay یا Wi-Fi سیگنال‌های صوتی را از دستگاه‌های متناسب دریافت می‌کنند.

اسپیکرهای قابل‌نصب: 

این اسپیکرها به‌راحتی در دکور منزلتان، سقف و یا حتی دیوار قابل‌نصب هستند، بطوریکه هیچ تداخلی با دکوراسیون منزل شما نداشته باشند.

اسپیکر قابل نصب

معیارهای خرید یک اسپیکر :

طراحی:

طراحی مناسب و دقیق بلندگو‌ها یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت صدا است، به طور مثال خرید یک اسپیکر با بدنه‌ای مناسب، مانع از ایجاد صدای نامناسب در هنگام پخش صدای بم می‌شود همچنین طراحی مناسب بلندگو‌ها باعث افزایش زاویه پخش توسط اسپیکر می‌شود که این عامل در تاثیر‌گذاری بیشتر روی کاربر موثر است. از طرفی طراحی مناسب بلندگو خود باعث افزایش جذابیت آن برای کاربر می‌شود که این عامل یکی از دلایل مهم در خرید اسپیکر مناسب توسط اکثر کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

اندازه اسپیکر:

اندازه اسپیکر تاثیر بسیاری در کیفیت صدای خروجی آن دارد. اسپیکر های بزرگتر نسبت به کوچکتر ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

حساسیت اسپیکر:

مورد مهم دیگر در انتخاب اسپیکر حساسیت آن است،در واقع این فاکتور کیفیت رابطه بین اسپیکر و پخش کننده را تعیین می کند.حساسیت معمول 88db/Watt است و حساسیت مناسب 90db/Watt است. برای انتخاب یک اسپیکر خوب حساسیت 90db کافی است که این عدد در هدفون ها به 120db هم می رسد.

وات واقعی اسپیکر:

برای بیان میزان توان واقعی بلندگو از واحدی به نام RMS استفاده می‌شود. در اصل RMS واحدی است که نشان دهنده توان واقعی تقویت‌کننده و بلندگو‌ها است و با توجه به این واحد می‌توان به راحتی به میزان توان صوتی که یک بلندگو قادر به ایجاد آنها است پی برد، همچنین از طرفی واحدی به نام Pmpo نیز روی بلندگو‌ها نوشته می‌شود که این واحد در اصل یک واحد قراردادی هست که از حاصل ضرب وات واقعی در مضربی مشخص به دست می‌آید.

امپدانس اسپیکر:

در مشخصات یک اسپیکر عدد 8 اهم را مشاهده  خواهید کرد، این به این معنا نیست که امپدانس فقط همین عدد 8 است. در واقع امپدانس رابطه مستقیم با فرکانس دارد، متناسب با میزان فرکانس این مقدار بین 3.6 تا 14 اهم تغییر می کند و امپدانس متوسط 8 اهم است.

فرکانس قابل پشتیبانی:

اصطلاحی در سیستم‌های صوتی به نام میزان فرکانس قابل پردازش وجود دارد که این اصطلاح در سیستم شنوایی انسان نیز صادق است. در حالت کلی گوش طبیعی انسان قادر به شنیدن اصواتی ما بین 20 تا 20هزار ‌هرتز است و در صورت افزایش فرکانس بیش از این مقدار قادر به شنیدن آن نخواهیم بود، پس در صورت تمایل به انتخاب یک بلندگوی مناسب سعی کنید، بلندگویی بخرید که طیف گسترده‌ای از فرکانس‌های قابل شنیدن توسط گوش را پشتیبانی کند.

وات خروجی:

معروف ترین مشخصه یک اسپیکر میزان وات خروجی آن است که هرچه این عدد بزرگتر باشد قدرت صدای خروجی آن بیشتر است،دقت کنید که بعضی شرکت های سازنده از وات اسمی استفاده می کنند. مشخصات اسپیکر را با دقت بخوانید و اگر با 2 عدد وات خروجی مواجه شدید عدد کوچکتر وات واقعی اسپیکر است.

فرکانس خروجی:

اگر در مشخصات اسپیکر با عددی مانند 38Hertz - 22000Hertz مواجه شدید،عدد کوچکتر نشان دهنده باس است و هرچه این عدد کوچکتر باشد باس عمیق تری خواهید داشت.

کانال‌های خروجی:

 امروزه اکثر اسپیکرها دارای حداقل 2 کانال اصلی و یک کانال صدای بم هستند که این عامل باعث تاثیر‌گذاری بهتر در هنگام شنیدن صدا‌های مختلف می‌شود، اما به علت پیشرفت و تعبیه کارت‌های صدای چند کاناله روی مادربورد‌ها، کم کم این بلندگو‌ها جای خود را به بلندگو‌های چند کاناله می‌دهد،سعی کنید بلندگویی تهیه کنید که حداقل از 4 کانال اصلی و یک کانال برای صدای بم داشته باشد.

 

سیستم تنظیم‌صدای مرکزی:

سیستم تنظیم‌صدای مرکزی و یا کارت صدا در رایانه هم از موارد تعیین کننده‌ی کیفیت صدای خروجی است. اگر کارت صدای سیستم و یا کنترلر مرکزی از انواع نا مرغوب است، خرید یک اسپیکر قدرتمند و گران قیمت، هیچ توجیهی ندارد. همچنین به نوع خروجی کارت‌صدا و کنترلر مرکزی توجه کافی داشته باشید. خروجی ممکن است از انواع دیجیتال یا آنالوگ باشد. این کاملا واضح است که سیستم صوتی مورد پسند شما، حتما باید توسط کارت صدا یا کنترلر مرکزی پشتیبانی شود.

 

جمع بندی :

برای انتخاب سیستم صوتی مناسب باید ابتدا سلیقه مصرف کننده سیستم را بدانید، سپس محل مورد نظر جهت استفاده را بررسی نمایید. و در پایان با توجه به نکات و راهنمایی های گفته شده در بالا می توانید انتخاب صحیح تری در خرید یک اسپیکر داشته باشید.