برای معرفی بهترین مرورگرهای ویندوز باید قدرت هر یک را در زمینه‌های مختلف در نظر بگیریم. هر یک از برترین مرورگرها در بخشی خاص تخصص دارند. کروم، فایرفاکس و اپرا را باید شناخته‌‌شده‌ترین مرورگرهای ویندوز دانست که تعداد کاربران آن‌ها در سراسر جهان بسیار زیاد است. اگرچه این‌ها بسیار محبوب هستند، اما نمی‌توان یک مورد را در زمینه‌های مختلف بهتر از بقیه دانست. مرورگرهای وب در نحوه مدیریت حافظه، سرعت، تعداد افزونه‌های موجود و بسیاری دیگر از فاکتورها با یکدیگر متفاوتند.




مرورگر وب چیست

یک مرورگر نرم افزاری است که برای دسترسی به اینترنت استفاده می شود. یک مرورگر به شما این امکان را می دهد تا وب سایت ها را مشاهده کنید. در حقیقت یک مرورگر وب با سرور در ارتباط است بنابراین مرورگر وب در مورد فعالیت شما با سرور صحبت می کند. همچنین فعالیت هایی از قبیل : چاپ، ارسال و دریافت ایمیل را می توانید تقاضا دهید. رایج ترین مرورگرها اینترنت اکسپلورر، کروم، موزیلا فایرفاکس ، سافاری، اپل و اپرا می باشند.

اولین مرورگر وب

 اولین مرورگر، World Wide Web بود که در سال 1369 (1991 میلادی) ثبت شده است، این مرورگر بعدها به نکسوس تغییر نام یافت تا با وب جهان گستر (www) اشتباه گرفته نشود.

NCSA Mosaic یکی از اولین مرورگرهای گرافیکی بود که در سال 1371 (1993 میلادی) با استقبال فراوان خود انقلابی در زمینه رابط گرافیکی ایجاد کرد. یک سال بعد مدیر همین پروژه، شرکتی با نام نِت اسکیپ تأسیس کرد، این شرکت محبوبیت خاصی در آن زمان پیدا کرده بود چرا که موفق شده بود تا 90 درصد کاربران را به خود اختصاص دهد.

سال 1381 (2002 میلادی) بود که Internet Explorer توانست از طریق محبوبیت سیستم عامل ویندوز، 95 درصد کاربران را به سمت خودش جلب کند. البته ناگفته نماند که مرورگر اپرا هم به صورت نامحسوس حضورش را از همان سال شروع به کارش، یعنی 1375 (1996 میلادی) تا به امروز حفظ کرده است.

 

سال 1377 (1998 میلادی) Netscape برای اینکه از مایکروسافت عقب نماند برای رقابتی جدید با Internet Explorer 6 دوباره اقدام به طراحی و تولید یک مرورگر رقابتی با استفاده از منابع متن باز، بنیاد موزیلا را تشکیل داد، ماحصل این بنیاد تولد روباه آتشین و دوست داشتنی بود. در جا زدن‌های Internet Explorer 6 و موفقیت‌ها و نوآوری‌های فایرفاکس از همین جا شروع شد. بعدها شرکت‌های بزرگ دست به طراحی و تولید مرورگرها با تبلیغات گسترده زدند مثل: سافاری اپل، کروم گوگل و نسخه متن باز کرومیوم.

مرورگرهای مشهور

مرورگرهای وب در ظواهر مختلف طراحی شده اند و هرکدام دارای گزینه هایی از جمله حریم خصوصی، امنیت، کلید های میانبر و سایر متغیرها می باشند.مشهورترین مرورگرها را می توانیم در اینجا برای شما بازگو کنیم:

  1. Google Chrome
  2. Mozilla Firefox
  3. Microsoft Edge
  4. Opera

مراحل تست بر روی مرورگرها

همانطور که می دانید مرورگرهای زیادی در دنیا موجود است. که برخی از آنها معروف و طرفداران خاص خود را دارند و برخی دیگر ناشناخته باقی مانده اند. تست های سرعتی توسط Life Hacker انجام می شود و ما در اینجا فقط بر روی 4 مرورگر Chrome، Firefox IE و Operaتست را انجام می دهیم. این مرورگر ها از نظر سرعت، بارگذاری تب ها و بارگذاری URL ها قابل مقایسه هستند.

اولین تستی که انجام شد این بود که زمانی که کاربر تصمیم می‌گیرد تا مرورگر را باز کند تا زمانی که صفحه‌ای را برای نمایش و همچنین انجام یک عمل آماده می‌کند چقدر طول می‌کشد. آزمون کمی تغییر کرد و این آزمون تنها زمانی به پایان می‌رسد که برای تعامل با کاربر آماده باشد. همانطور که مشاهده می کنید مرورگر کروم سریع ترین می باشد.

اولین اجرا در کروم 

دومین تست انجام شده به این صورت است که هر مرورگر 9 تب را هم زمان با URL های مختلف بارگذاری کند. با انجام دادن این تست کار کمی دشوار به نظر می رسد اما نتیجه این عملیات معلوم می کند مرورگر کروم و اینترنت اکسپلورر  توانسته اند موفق شوند ولی با این حال مرورگرهای فایرفاکس و اپرا عملکرد جالبی در این تست نداشتند.

اجرا هم زمان URL 

شاید یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها برای هر مرورگر سرعتی باشد که در ان یک URL به اجرا در می‌آید. بعد از این موضوع مهم‌ترین نکته ملاقات مرورگرها با سایت‌های اساسی می‌باشد که در سومین تست مرورگر گوگل این مسابقه را با موفقیت با پایان رساند و به صورت واضح نشان داد که یکی از ویژگی‌های با ارزش و جدیدی بوده که به این مرورگر اضافه شده است. اما مرورگر اینترنت اکسپلورر در این تست عملکرد بهتری بعد از کروم داشته است.

URL 

در مرحله بعدی از تست، این تست  در اصل برای ارزیابی قابلیت on demand tab loading در فایرفاکس یا به عبارت دیگر بارگذاری تب در زمان دلخواه در نظر گرفته شده است. بنابراین هنگامی که مرورگر را برای اولین بار و یا چندمین بار باز می کنید، فایرفاکس عملکرد جالبی نخواهد داشت.مرورگر کروم اینبار هم توانست سربلند واقع شود. برای کروم  چه یک تب باز شود یا ده تب، فرقی ندارد. همچنان سرعت بوت شدنش بالا است.

ری‌استور کردن برای اولین بار 

نمی‌دانیم بنچمارک اجرای جاوااسکریپت در ارزیابی یک مرورگر مفید است یا خیر، اما بیشتر سازندگان چنین بنچمارک‌هایی ادعا می‌کنند که تست آنها نتایجی شبیه به دنیای واقعی ارائه می‌کند. به هر حال برای کامل کردن مقاله نتایج این بنچمارک را نیز لحاظ کردیم. طبق معمول کروم است که اختلاف فاحشی با بقیه دارد. البته زیاد روی نتایج این تست حساب باز نکنید چرا که بقیه تست‌های انجام شده، شباهت بیشتری به کاربردهای روزانه‌ی ما دارند. بنچمارک‌های مختلفی در زمینه‌ی اجرای جاوااسکریپت داریم، به علت مشکلی که در تست جاوااسکریپت موزیلا به نام Dromaeo بروز کرد، سراغ تست معروف دیگر یعنی Peacekeeper از فیوچرمارک رفتیم.

جاوا اسکریپت 

حال می خواهیم ببینیم کدام یک از مرورگرها در مدیریت حافظه عملکرد بالایی دارد. در تصویر پایین مشاهده می کنید که فایرفاکس بهترین است.

مدیریت حافظه 

بهترین مرورگر از نظر امنیت :  

دو مرورگر اج و کروم، هر دو از تکنولوژیsandboxing استفاده می کنند، که برنامه های در حال اجرا را برای امنیت بیشتر از هم متمایز می کند؛ به این طریق که در مرورگر صفحات، پلاگین ها و برگه ها را از هم تفکیک می کند و هر قسمت را به یک بخش پردازشی مخصوص ارسال می کند.
بحث امنیت بسیار گسترده بوده و نمی‌توان یک مرورگر را از تمامی لحاظ ایمن دانست. به عنوان نمونه ممکن است یک مرورگر تمرکز خاصی بر روی حفظ حریم شخصی و اطلاعات کاربران داشته باشد و مرورگری دیگری عاری از هرگونه باگ امنیتی و رخنه باشد. از نظر ایمنی و عاری بودن از هرگونه باگ و رخنه، مرورگر کروم را باید بهترین گزینه دانست. با استفاده از گوگل کروم نمی‌توان به صورت مخفیانه در محیط وب به گشت و گذار پرداخت، اما در عوض خیال کاربر از لحاظ رخنه‌های امنیتی و نفوذ بدافزارها به سیستم کامپیوتریش راحت است. در زمان تست مرورگرهای ویندوز از نظر قدرت مقابله آن‌ها با حملات سایبری و هک، تنها مرورگری که تاکنون همواره توانسته ایمن و مصون از هک شدن باقی بماند، مرورگر کروم است.

نتیجه گیری

به عنوان نتیجه گیری مطالبی که در این مقاله بیان شد، برای انتخاب بهترین مرورگرها باید بدانید که Edge و Chrome از لحاظ امنیتی بسیار به هم شبیه هستند. سرعت و توان مرورگر تنها عامل مهم در انتخاب آن نیست، برخی از مرورگرها امکاناتی خاصی دارند که ممکن است برای کاربر بسیار با اهمیت و حتی ضروری باشد. لذا قابلیت‌های مرورگرها و مخصوصاً امکانات اضافه شده در آخرین نسخه‌ی هر یک را به دقت مورد بررسی قرار دهید.