تی آر ایکس، ورزشی ست که امروزه طرفداران زیادی را از تمام سنین مختلف به خود جذب کرده و نوعی فعالیت ورزشی در راستای تناسب اندام و چربی سوزی است. تنوع الگوی های حرکتی متمرکز بر تمام بدن باعث می شود که کل اجزای بدن شما در گیر باشد و با نسبت معینی تقویت شود.




ورزش و تناسب اندام

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ورزش کردن را دوست دارید و به خاطر کارتان روزانه، ساعت ها پشت میز می نشینید، این نشستن های طولانی مدت، تاثیر بدی را بر روی بدن شما خواهند گذاشت زیرا ساختار بدن انسان به گونه ای تکامل یافته که با نشستن طولانی مدت سازگار نیست و آسیب بسیار جدی را به ستون فقرات، کمر، گردن و دیگر نقاط مرتبط وارد می کند و ممکن است بعد از مدت ها یعنی در سنین بالاتر معایب این کار را ببینید. در عین حال حتی اگر جزو آن دسته از افراد نیستید و کارتان در منزل و ... است، حتما باید تحرک لازم (هرچند کم) را داشته باشید زیرا کم تحرکی در انسان باعث بروز سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون، چاقی و اضافه وزن می شود که بیشترین خطر را بر روی سلامتی دارند. با تحقیق و بررسی های انجام شده کم تحرکی در زنان بیشتر از مردان است و مشکل زمانی جدی تر می شود که این کمبود فعالیت با افزایش سن، بیشتر خودش را نشان می دهد. برای پیشگیری از مشکلات گفته شده، ورزش کردن یکی دیگر از صد عامل هایی است که باعث سلامت شما می‌شود. ورزش کردن علاوه بر سلامتی که همراه دارد باعث تناسب اندام، خواب راحت تر، کاهش احتمال بعضی از بیماری‌ها ، زندگی طولانی‌تر، روحیه بهتر و افزایش قدرت بدنی می شود. در این مقاله قصد داریم برای داشتن بدنی سالم تر و تناسب اندام، شما را با ورزش تی آر ایکس TRX آشنا کنیم. البته که ممکن است این ورزش برای تمامی سنین مناسب نباشد اما اگر قبل از شروع این ورزش، فعالیت بدنی خود را افزایش یابید، برای شما هم مناسب باشد.

ورزس و تناسب اندام با ( TRX) تی آر ایکس

تی آر ایکس - TRX چیست؟

تی آر ایکس TRX مخفف جمله Total Resistance eXercise است که به معنی تمرینات کلی استقامت می‌باشد.تاریخچه این رشته ورزشی برمیگردد به سال ۱۹۹۰ میلادی فردی نظامی به نام رندی هتریک در نیروی دریایی ارتش آمریکا این ورزش را با هدف افزایش قدرت بدنی، تعادل و تقویت استقامت هرچه تمام تر سربازان خود طراحی کرد. محدودیت مکانی و کمبود فضا مخصوصا روی کشتی، انجام ورزش‌های دیگر را کمتر امکان پذیر می کرد به همین دلیل و احساس نیاز به فعالیت بیشتر در نیروی دریایی باعث شد تا به ورزشی فکر کند که علاوه بر کم حجم بودن و قابل نصب بودن تجهیزات در هر مکانی، امکان استفاده در هر زمانی برای ورزشکار را نیز داشته باشد. Randy با استفاده از دو بند بافته شده ی چتر نجات و یک کمربند قدیمی که هیچ گونه کشی در آن به کار نرفته بود که قابلیت نصب در هر جایی را داشت، ورزش "تی آر ایکس" را‌ با صدها حرکت متنوع ‌پایه‌گذاری کرد و در سال 2005 بعضی از حرکات این ورزش توسط متخصصین ورزشکار اصلاح شد اما پایه آن هیچ تغییری نکرد.

تی آر ایکس چیست

معرفی و عملکرد تی آر ایکس

این ورزش زیرمجموعه ای از ورزش بدن‌سازی و فرم دهی است که بر روی عضلات کلی  بدن  (فول بادی) تاثیر می‌گذارد. تی آر ایکس، تمرینات مختلف را بر پایه ی دو نیروی اصلی موجود یعنی "جاذبه زمین" و "وزن بدن" طراحی کرده و توسط این 2 ابزار کل بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد، به عبارت دیگر ورزش TRX نوعی از تمرینات معلق بر پایه وزن بدن می باشد.  در حقیقت، وزن بدن در این ورزش، همان وظیفه وزنه‌ها در ورزش‌های دیگر را بر عهده دارد. تعادل، افزایش استقامت بدن، انعطاف‌پذیری، استحکام و ثبات بدنی از تاثیرات قابل توجه این ورزش است.

همانطور که گفته شد در این ورزش نیاز به بند از جنس بند چتربازی ( بند های کشی مناسب این کار نیستند) و به علاوه دو عدد دستگیره و یک قلاب که در بالای بند قرار گرفته است دارید که بتوانید با استفاده از آن ها حرکات را انجام دهید. این بند ها تا وزن ۱۸۰ کیلو را تحمل می کنند و می توانند حرکات کششی و بسیار مناسبی بر روی بدن شما انجام دهند البته باید دقت داشته باشید که بند ها تراز باشند در غیر این صورت تعادل نخواهید داشت و به بدنتان آسیب می رساند. ورزش TRX برای تمام افرادی که قصد چربی سوزی برای لاغری و یا کسانی که قصد عضله سازی دارند(عضله سازی مناسب، نه عظلات حجیم مانند بدنسازان) تا تناسب اندام داشته باشند مناسب است زیرا دارای ۱۳۰۰ حرکت متفاوت بوده که همگی حرکات عضلات کل بدن شما را درگیر می کند.

بند تی آر ایکس

برای شروع این ورزش لازم است تا بند های خود را به یک محل ثابت و محکم مثل سقف، دیوار، بارفیکس و یا اگر در محیط باز از آن استفاده می کنید به تنه درخت و یا هر سطحی که تکیه گاه امنی است متصل کنید. با توجه به نوع برنامه و به علت آویزان شدن از بند و حفظ تعادل، کالری زیادی بین 300 تا 1000 کیلوکالری در یک جلسه تمرینی می سوزانید و به دلیل اینکه حرکات تی آر ایکس  با سرعت بالایی طراحی شده می توانید بدن خود را گرم کرده و چابکی زیادی داشته باشید. همچنین در  قسمت پایانی جلسه که باید بدنتان را سرد کنید از حرکات کششی استفاده  کنید زیرا این حرکات، بدنی انعطاف پذیرتر را به شما هدیه می دهند. البته باید توجه داشته باشید که در هر نوع ورزشی، برنامه و رژیم غذایی مناسب می تواند شما را زودتر به هدفتان برساند. به عنوان مثال : برای کسانی که قصد چربی سوزی دارند توصیه می شود قبل از ورزش قهوه تلخ بنوشند تا میزان متابولیسم و انرژی بدن بالاتر برود و  یا بلافاصله بعد از تمرین که به آن زمان طلایی گفته می شود از آب کرفس که یکی از سبزیجات بسیار کم کالری است و می تواند به عنوان یک چربی سوز قوی عمل کند. همچنین با کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شود استفاده کنند. اما کسانی که قصد عضله سازی دارند پیشنهاد می شود در زمان طلایی بعد از ورزش از مواد غذایی پروتئین دار مانند سینه مرغ، سفیده تخم مرغ آب پز، سیب زمینی آب پز، شیر ، ماست یونانی و ... استفاده کنند زیرا این پروتئین ها از واحدهای کوچکی بنام اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند و ساختار عضلانی را شکل می‌دهند.  البته بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر و برنامه غذایی مناسب نسبت به نیازهای بدنتان با پزشک متخصص تغذیه و یا مربی ورزشی خود مشورت داشته باشید.

آشنایی با تی آر ایکس

نتیجه گیری

اگر فردی مبتدی هستید حتما با حرکات ابتدایی و اولیه سبک تری ورزش را شروع کنید زیرا TRX به واسطه اینکه در هوا معلق هستید و  حالت  ثابتی ندارید به طبع نسبت به ورزش های دیگر ریسک آسیب پذیری بیشتری خواهید داشت. پس از اینکه تمرینات سبک تر را انجام دادید و دریافتید بدنتان آماده برای این نوع ورزش است می توانید به طور جدی TRX را شروع کنید. تی آر ایکس یکی از لذت بخش ترین تمرینات ورزشی است که قطعا بر پایه تناسب اندام استوار است و می توانید با دارا بودن بندها در هر محیطی اعم از باشگاه، خانه، محل کار و یا در پارک ها فعالیت خود را داشته باشید.